Trainingsweekend Ameland
10 maart 2020
De Tritaan & Corona – A HJD perspective
7 april 2020

Corona richtlijnen & trainingen

Ondanks dat we allen in isolement zijn gedreven door het Corona-virus willen we natuurlijk wel gezond en blij blijven. Natuurlijk wilt uw TC daar een handje bij helpen, en zal ik de komende tijd kijken wat ik voor jullie kan bedenken. Maar allereerst is het belangrijk om te weten wat precies de richtlijnen zijn, ook m.b.t. trainen, en daarom staan de belangrijkste hier op een rijtje. We roepen je op om je aan deze richtlijnen te houden, voor je eigen gezondheid en voor die van de mensen om je heen!

 

Algemene richtlijnen
-Blijf zo veel mogelijk thuis!
-Ga je toch naar buiten, houdt 1,5m afstand van anderen.
-Was je handen regelmatig!
-Hoest en niest in de binnenkant van je elleboog.
-Gebruik papieren zakdoekjes.
-Schudt geen handen.

Raadpleeg voor verdere vragen de FAQ van de RIVM: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

Algemene richtlijnen m.b.t. sporten

-Alle evenementen, trainingen, en vergaderingen zijn in ieder geval t/m 1 juni afgelast.
-Train alleen.
-Maak gebruik van indoor-trainingsmogelijkheden: tacx, spinfiets, loopband, gewichten, of gebruik je eigen lichaamsgewicht!
-Als je toch naar buiten gaat, geldt nog steeds: train alleen! Vermijd ook verdere drukte.
-Beperk zware trainingen en zorg voor een goed herstel – zware belastingen belasten ook je immuunsysteem, en kunnen je dus vatbaarder maken voor virussen. Een goed herstel houdt jou & je immuunsysteem gezond en dus ook minder vatbaar voor virussen. Eet gezond, drink voldoende water, pak voldoende rust.
-Wees extra alert op blessures.

 

Toevoegingen

Fietsen: -Leeg je neus niet op straat – gebruik een papieren zakdoekje.
-Gebruik een buff, douche direct na de training, eet gezond, drink voldoende water, en pak voldoende rust, zodat je lichaam optimaal herstelt.
Zwemmen: -Ga ook niet open water zwemmen.

Sites
NOC*NSF: https://nocnsf.nl/wat-doet-nocnsf/sport-en-maatschappij/coronavirus-en-sport-veelgestelde-vragen
NTB: https://www.triathlonbond.nl/over-ntb/nieuws/coronavirus-en-maatregelen-ntb-2/
KNWU: https://www.knwu.nl/magazine/kan-ik-gezien-het-coronavirus-nog-buiten-fietsen
KNZB: https://www.knzb.nl/actueel/nieuws/bericht/1000048629/update_coronavirus_en_activiteiten_knzb/
Runner’s World: https://www.runnersworld.com/nl/training/looptips/a31551543/covid-19-corona-virus-hardlopen-immunsysteem/

 

Trainingen
Dirk maakt nog steeds hardlooptrainingen en zet die in de excel sheet!

Alternatieve ideeën:

Gebruik het materiaal wat je thuis hebt: tacx, spinfiets, loopband, gewichten, of gebruik je eigen lichaamsgewicht met bijvoorbeeld een yoga training of een leuke HIIT! Core & stability (e.g. yoga) is ontzettend belangrijk voor je trainingen, maar ook strength & conditioning (e.g. HIIT) zal je triathlon-prestaties verbeteren.

Hier zijn wat filmpjes om je op gang te helpen:

-Zwem oefeningen GTN:
(easy/medium) https://www.youtube.com/watch?v=megCSTJxSPs
(easy/medium) https://www.youtube.com/watch?v=CpCGQig8_iw

-Core & lenigheid (medium): https://www.youtube.com/watch?v=NFOAd2KZPAU

-Core (zwemmen) (medium): https://www.youtube.com/watch?v=k5Q36UmuEuk

-Oefeningen (voor rennen) (easy/medium): https://www.youtube.com/watch?v=ROCwc3O9SBI

-HIIT GTN (easy/medium): https://www.youtube.com/watch?v=fxx2Uc0AjFk

-Alleen maar CORE (intense): https://www.youtube.com/watch?v=glxrwC9zsHY

-Andere home workouts:
Strength & conditioning (medium): https://www.youtube.com/watch?v=CYD7f5b_qj4
HIIT cardio (easy) https://www.youtube.com/watch?v=yv2XE_Ut3KU

Of: Lees de laatste TT op https://www.tritanium.nl/leesvoer/  😉